Thursday, November 3, 2011

Karangan Berpandu PMR Gred A 看图作文

Copy of logo ^^ Disediakan Agata/ Jayadidik / Cikgu LI / 13/ 9 / 11

http://karanganspm.com/wp-content/uploads/2010/08/ALAM-SEKITAR1.jpg

KARANGAN BERPANDU PMR CONTOH GRED A

[Ayat Rangsangan :Tajuk karangan] Alam sekitar kita sedang menghadapi tahap pencemaran yang serius. [Ayat Arahan : Fokus karangan] Jadi, langkah-langkah proaktif perlu diambil untuk menjaga alam sekitar.

[Ayat Topik 1: Isi penting 1] Antaranya, kita sewajarnya mengamalkan kitar semula. [Ayat Huraian/contoh] Barangan terpakai haruslah dihantar ke pusat pengumpulan bahan-bahan kitar semula demi membendung pencemaran alam.

[Ayat Topik 2: Isi penting 2 ] Pembakaran sampah sarap secara terbuka juga haruslah dielakkan. [Ayat Huraian/contoh] Sampah sarap haruslah dimasukkan ke dalam tong sampah dan dihantar ke tapak pelupusan sampah agar pencemaran udara dapat dicegah.

[Ayat Topik 3 : Isi penting 3 ] Malah, tenaga elektrik hendaklah kita jimatkan. [Ayat huraian/contoh] Misalnya, selepas alat-alat elektrik digunakan, suisnya haruslah ditutup agar fenomena pemanasan global dapat dikurangkan.

[Ayat Topik 4 : Isi penting 4 ] Bahkan, penanaman pokok haruslah diperbanyak di persekitaran. Tumbuhan-tumbuhan akan mengeluarkan oksigen ke atmosfera dan menyerap karbon dioksida sekali gus melestarikan kesegaran udara.

[Ayat Cadangan] Tuntasnya , kita haruslah berganding bahu untuk memulihara alam sekitar kita. [Ayat Penegasan] Pencegahan lebih baik daripada pemulihan !

[ 119 patah kata ]

Komen **- Karangan ini tergolong dalam Gred A (16 – 20 ). Karangan ini menepati tugasan. Penguasan bahasa pula cukup baik. Di samping isi tersurat,terdapat isi tersirat. Hal ini menampakkan kematangan minda pelajar.

No comments:

Post a Comment